Welcome to our website !

Recipe: Appetizing Tomyam Ayam ala Thai

By tháng 8 21, 2020

Tomyam Ayam ala Thai. Tom yam ayam bersantan ala thai. Ayam Goreng Berempah & Nasi Lemak Kukus So paling mudah tomyam ayam pekat ala thai ler saya masak.

Tomyam Ayam ala Thai Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che. Resepi tomyam ala Thai adalah dengan menambah lengkuas/daun ketumbar. Untuk tomyam kali ini, saya cuba masak dengan menggunakan tomyam paste yang dibuat sendiri menggunakan resepi authentic dari Thailand. You can have Tomyam Ayam ala Thai using 13 ingredients and 7 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Tomyam Ayam ala Thai

  1. Prepare 6 cawan of air.
  2. You need 6 of sudu membukit pes tomyam Thailand.
  3. It's 1 batang of serai dititik.
  4. It's 1/2 of biji bawang Holland dihiris kasar.
  5. Prepare 1 of akar ketumbar.
  6. It's 2 of ketul dada ayam (sebesar tapak tangan) dipotong kiub.
  7. You need 1/2 batang of lobak merah dihiris.
  8. You need 1 batang of saderi dihiris.
  9. Prepare 1 sudu makan of stok ayam.
  10. It's Daun of limau purut, ketumbar, sup.
  11. You need 1 sudu makan of gula.
  12. Prepare 1/2 of sudu kfc garam halus.
  13. Prepare of Cili api dititik.

Antara keistimewaan masakan Thai adalah bahan rempah yang digunakan adalah semuanya dari bahan yang segar, contoh nya halia, lengkuas. (MAHN) mengenai resepi cara memasak tomyam Thai resepi arwah tok milik keluarga mereka. Rata-rata yang sudah mencuba resepi ini memberi maklum Nota: Nak tahu tak dekat mana rahsia sedap tomyam Thai ialah dekat akar ketumbar dan lengkuas. Ini salah satu petua sedapkan tomyam tau. Anda boleh mencuba dan boleh juga menambahkan bahan-bahan Mengapa akar ketumbar?

Tomyam Ayam ala Thai step by step

  1. Didihkan air baru masukkan pes..
  2. Bawang, serai dan akar ketumbar. Ayam yg ditos kering..
  3. Lobak merah dan batang saderi..
  4. Stok ayam dan daun limau purut. Tutup periuk, api sederhana 7-10 minit sampai bawang kelihatan kembang jernih. Masa ni lobak merah dan saderi dah lembut..
  5. Nota = Stok ayam boleh digantikan dengan seketul kiub pati ayam. Masa ni boleh masukkan cili api jika inginkan extra pedas. Pes jenama ni dah cukup pedas jadi sy tak letak cili api..
  6. Perasakan dengan gula dan garam (adjust ikut citarasa). Taburkan daun ketumbar dan daun sup. Tutup api..
  7. Kuah makin pekat sebati bila dah seharian. Boleh tambah air masa dipanaskan atau tak perlu jika suka..

Ini rahsia dan petua sedapkan resepi tomyam Thailand. Selepas air mendidih, masukkan ayam dan pastikan sehingga. Kebanyakan tomyam Thai yang dimasak di kedai akan dimasak oleh tukang masak dari Thailand. Ayam (potong kecil-kecil, baru sedap. (Lupa nak tangkap gambar) Nak tambah seafood mcm udang Nota: Nak tahu tak dekat mana rahsia sedap tomyam Thai ialah dekat akar ketumbar dan lengkuas. Be the first to review this recipe.

You Might Also Like

0 nhận xét