Welcome to our website !

Easiest Way to Cook Tasty Ayam Popcorn Sambal Masam Manis

By tháng 6 13, 2020

Ayam Popcorn Sambal Masam Manis. Ayam popcorn sambal manis, hidangan yang mudah tapi gerenti sedap. Ketulan isi ayam yang bersalut tepung digoreng rangup, kemudian disalut pulak dengan kuah sambal yang pekat pedas dan Masak sampai pekat dan akhir sekali perlahankan api dan masukkan ayam goreng pop corn. Ayam popcorn sambal manis, hidangan yang mudah tapi gerenti sedap.

Ayam Popcorn Sambal Masam Manis Sangat mudah ayam digoreng garing, tumis bahan-bahan dihiris, kacau sebati dengan sos cili dan sos tiram. Cara nak masak ayam sambal bali ni tak jauh beza sangat macam kita masak ayam sambal yang biasa tu. Cuma ada tambahan sikit bahan lain macam serai dan daun kari. You can cook Ayam Popcorn Sambal Masam Manis using 20 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Ayam Popcorn Sambal Masam Manis

  1. You need of Ayam Popcorn.
  2. It's 5-6 of ketul ayam (apa-apa bahagian).
  3. It's 1/2 cawan of tepung bestari.
  4. It's 1 cawan of tepung jagung.
  5. Prepare 2 of biji telur.
  6. It's 2 of sudu tepung beras.
  7. It's of Bahan Kisar.
  8. Prepare 3 of sudu besar cili kisar.
  9. You need 1 of biji bawang besar.
  10. It's 1 of inci halia.
  11. You need 3 ulas of bawang putih.
  12. You need of Bahan Tumis.
  13. It's 1 of biji bawang besar (belah 6).
  14. You need 2 of tangkai lada besar (belah 2).
  15. It's 3-4 of sudu sos tomato.
  16. It's 2 of sudu sos cili.
  17. Prepare 1 of sudu sos tiram.
  18. Prepare 3 of sudu kicap lemak manis.
  19. You need 2-3 of sudu gula.
  20. Prepare Sedikit of maggi cukup rasa.

Resepi ni memang banyak menggunakan serai dan daun kari. Lagi banyak lagi sedap dan menambahkan aroma rasa ayam. Nasi Ayam Penyet adalah makanan khas Indonesia dari daerah Jawa Timur. Pada asalnya makanan ini dibuat dari tempe yang direndam dalam air kaldu dengan bumbu garam dan ketumbar.

Ayam Popcorn Sambal Masam Manis step by step

  1. Ayam dipotong kecil menggunakan apa-apa bahagian. Terpulang ikut citarasa sendiri. Kalau guna dada ayam lagi bagus. Kemudian, gaulkan dengan tepung bestari dan telur. Lepas tu salutkan ayam dengan tepung jagung dan tepung beras..
  2. Panaskan minyak. Goreng ayam popcorn tadi sehingga masak dan ranggup. Kemudian ketepikan dan tos minyak..
  3. Di kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumis bawang yang dibelah 6 sehingga sedikit layu. Kemudian masukkan bahan kisar sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan pula sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap. Letakkan sedikit air kemudian kacau rata dan masukkan lada yang dibelah 2..
  5. Kemudian, perasakan dengan sedikit gula dan maggi cukup rasa. Biarkan masak sampai pekat..
  6. Akhir sekali, kecilkan api dan masukkan ayam popcorn tadi. Gaul rata dan siap untuk di hidang..

Tempe tersebut kemudian digoreng dan setelah masak disajikan dengan sambal. Ingin variasi masakan ayam yang beda? Lihat juga resep Ayam sambal matah enak lainnya. Masukkan wortel dan kacang polong, aduk rata. Resep ayam goreng tepung asam manis Resep ayam goreng tepung asam manis - Selamat berjumpa lagi pembaca web resep masakan kreatif dot com, kali ini … Begitu juga dengan sambal belacan, tak ramai orang rajin untuk menumbuk cili untuk dibuat sambal belacan.

You Might Also Like

0 nhận xét