Welcome to our website !

Recipe: Yummy Asam pedas ikan kembung

By tháng 6 03, 2020

Asam pedas ikan kembung. Simak resep gula ikan kembung bumbu asam pedas berikut ini. Hal pertama yang bisa anda lakukan kali ini adalah dengan membersihkan ikan kembung yang sudah anda beli sebelum kita masak dan kita bumbui menjadi hidangan yang nikmat dan lezat. Apa yang special tentang asam pedas ikan kembung ni ialah saya menambahkan sedikit serbuk kari ke dalam asam pedas ni.

Asam pedas ikan kembung Kalau dah letak daun kari, tak perlu lagi letak serbuk kari. Resep Kembung Kukus Asam Pedas merupakan salah satu resep yang cocok untuk Bunda penyuka ikan dan pedas. Menu ikan memang sangat sedap dimasak bercita rasa pedas. You can cook Asam pedas ikan kembung using 12 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Asam pedas ikan kembung

  1. You need 2 of ekor ikan kembung.
  2. Prepare 2 of paket sambal tumis maggi.
  3. Prepare 2 of biji bawang besar merah.
  4. You need 4 ulas of bawang putih.
  5. Prepare of Segenggam asam jawa bancuh dengan secawan air.
  6. Prepare 4 of tangkai daun kesum.
  7. Prepare 1 of inci belacan.
  8. Prepare 1 of biji tomato dibelah empat.
  9. Prepare Sedikit of kacang bendi.
  10. It's of minyak untuk menumis.
  11. It's 1 of sudu besar garam.
  12. You need of Air secukupnya untuk kuah.

Apalagi disajikan bersama kuah, pastinya makin menambah selera makan. Literally translated to 'sour spicy', Asam Pedas fish curry is tangy, spicy, appetizing and best served with rice. Asam lambung merupakan salah satu penyakit yang disebabkan oleh gaya hidup modern yang tidak sehat. Memakai ikan patin, disebut Asam Pedas Patin.

Asam pedas ikan kembung step by step

  1. Ikan di belah perutnya dan dicuci bersih.kemudian kisar bawang merah dan putih hingga hancur.panaskan minyak.bila minyak sudah panas tumis bahan yang dikisar tadi.jangan lupa masukkan sekali pes sambal maggi dan belacan..
  2. Kacau hingga pecah minyak.kemudian masukkan air asam jawa.tambahkan air biasa untuk kuah secukupnya.bergantung sebanyak mana kuah yang kita nak.kemudian masukkan daun kesum dan garam..
  3. Biarkan mendidih,bila sudah mendidih boleh masukkan ikan.biarkan ikan masak..
  4. Kemudian barulah masukkan kacang bendi dan tomato.tunggu sehingga kacang bendi agak empuk.rasakan garam secukupnya.kemudian bolelah ditutup api.dah siap.selamat mencuba..

Sayangnya ikan Baung tidak tersedia di tempat tinggal saya sekarang. Kebetulan saya punya stok ikan lele yang masih kerabat ikan baung, yach terpaksa ikan ini yang saya masak. Buat anda yang punya problem serupa silahkan pakai cara di atas. Bingung ada ikan kembung, tapi suami ga suka. Ikan tongkol memang enaknya dimasak berkuah supaya dagingnya tetap lembut, gulai asam pedas membuat ikannya tetap segar asalkan santannya encer saja, jgn terlalu kental.

You Might Also Like

0 nhận xét