Welcome to our website !

Recipe: Delicious Kari Ayam Mummy

By tháng 6 19, 2020

Kari Ayam Mummy. Resep Sate Ayam ala Yuda Bustara (Chicken Satay Recipe) Like Share SUBSCRIBE"Tolong menolong amalan mulia. Kari Ayam is Indian meets Thailand.

Kari Ayam Mummy Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Kari Ayam is a familiar favorite to most of us here at home. Different communities have their own · Kari ayam - Malaysian curry chicken is what happens when you take Indian cooking into South East. You can have Kari Ayam Mummy using 16 ingredients and 6 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Kari Ayam Mummy

  1. It's 1/2 of ekor ayam.
  2. You need 20 gram of kerisik kelapa.
  3. You need 20 gram of rempah kari daging.
  4. You need 1 of tangkai daun kari*.
  5. Prepare 1 batang of kulit kayu manis*.
  6. Prepare 2 of biji buah pelaga*.
  7. It's 2 of kuntum bunga lawang*.
  8. It's 3 of biji bunga cengkih*.
  9. It's 1/2 of inci halia*.
  10. Prepare 1/2 of biji bawang besar*.
  11. It's 1 ulas of bawang putih*.
  12. You need 2 of biji kentang.
  13. You need 1 of sudu besar garam.
  14. You need 1/2 of sudu kecil serbuk perasa.
  15. Prepare 200 ml of santan.
  16. Prepare 5 of sudu besar minyak masak untuk menumis.

Resep kari ayam dari berbagai penjuru dunia. Kari ayam adalah penganan yang identik dengan budaya Asia. Tak hanya di Indonesia, resep kari ayam juga ditemukan di India hingga Jepang. Apa yang istimewa ialah kari ayam ni kuahnya pekat dan wangi kerana kita masukkan santan pekat bersama sedikit kerisik.

Kari Ayam Mummy instructions

  1. Bahan diperlukan.
  2. Hiris nipis bawang besar, bawang putih dan halia. Panaskan minyak dan tumis bahan bertanda * hingga iekuningan dan naik bau..
  3. Bancuh rempah kari bersama kerisik dan masukkan ke dalam kuali tadi. Masak sehingga kering dna pecah minyak..
  4. Masukkan ayam dan masak seketika dengan api sederhana..
  5. Rebus kentang seketika di dalam periuk lain, sy suka cara begini kerana mudah untuk lembutkan kentang jika campur bersama rempah, kentang agak lambat empuk..
  6. Masukkan kentang yang sudah di rebus tadi bersama ayam dan santan. Juga masukkan garam dan serbuk perasa, Masak sehingga agak kering dan pekat. Selamat mencuba..

Boleh lebihkan kerisik di dalam kuah jika anda suka. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat. Dari situ, saya mencari tips untuk membuat Kari Ayam yang sedap. Walaupun kari ayam adalah antara lauk pertama yang saya masak sejak. Resepi kari ayam ini patut anda cuba.

You Might Also Like

0 nhận xét